feb 18

Veranderingen UWV 2019

Sinds 1 januari 2019 is het proces nadat uw (ex-)werknemer zich heeft ziek gemeld veranderd. Wanneer het UWV de ziekmelding heeft ontvangen, sturen zij een digitale vragenlijst op. Door in te loggen via DigiD krijgt de (ex-)werknemer toegang tot de digitale vragenlijst.

Veranderingen voor uw (ex-)werknemer
Vanaf 1 januari 2019 is het UWV gestopt met het bellen van uw (ex-)werknemer nadat zij zich hebben ziek gemeld. In plaats daarvan krijgt uw (ex-)werknemer een ontvangstbevestiging met daarin een link naar een digitale vragenlijst met vragen over de ziekmelding. De vragenlijst moeten binnen drie werkdagen ingevuld zijn. Om toegang te krijgen tot de digitale vragenlijst is het van belang dat de (ex-)werknemer extra veilig inlogt via DigiD. Extra veilig inloggen kan door middel van een persoonlijke code. Deze persoonlijke code ontvangt de (ex-)werknemer in de ontvangstbevestiging van de ziekmelding.

Om extra veilig te kunnen inloggen is het van belang dat de werknemer dit zelf aanvraagt. Tot 2019 kon uw (ex-)werknemer inloggen bij het UWV via de DigiD-gebruikersnaam en het wachtwoord. Extra veilig inloggen via DigiD doet uw (ex-)werknemer via de DigiD-app of door middel van de sms-controle. Mocht uw (ex-)werknemer nog geen DigiD-app of sms-controle hebben, dan is het aan te raden dit zo snel mogelijk aan te vragen. Het aanvragen duurt ongeveer drie werkdagen.

Veranderingen voor u als werkgever
Vanaf 1 november 2019 is het niet meer mogelijk voor bedrijven om zonder eHerkenning in te loggen op het werkgeversportaal. eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Voor meer informatie zie: https://www.uwv.nl/werkgevers/actueel/log-vanaf-nu-in-met-eHerkenning-op-het-werkgeversportaal.aspx?wt_mc=owned.email.newsletter.werkgevers.2018december06.Werkgeversportaal.&wt_cc1.

Mondt Adviesgroep werkt ook met eHerkenning. Wij kunnen en blijven dus ook o.a. ziek-uit-dienstmeldingen doen voor onze cliënten, voor u verandert er derhalve helemaal niets. Het UWV zelf is ook nog aan het testen met eHerkenning; mocht blijken dat er voor eHerkenning actie vereist is aan uw kant, dan nemen wij t.z.t. contact met u op.